בית הספר "שחפים"

בית הספר "שחפים" מהווה מסגרת חינוכית טיפולית על אזורית, הולמת ומקצועית לתלמידים בגיל 6-21 עם מוגבלות שכלית מסוג בינוני מורכב, קשה, עמוק וסיעודי, חלקם עם מצבים רפואיים מורכבים ונכויות פיזיות קשות.

בית הספר שייך למועצה אזורית מבואות החרמון ומשכנו המקורי נמצא במתחם המועצה בצומת כ"ח. בשל המלחמה, החל מתחילת שנה"ל תשפ"ה,  אנו נמצאים באופן זמני במבנה תעשייתי באזור התעשייה צ.ח.ר ראש פינה. במתחם זה, נשאר גם בתום המלחמה, לשנים הקרובות, עד אשר יסתיימו הבנייה, השיפוץ והתאמת מבנה הקבע לצרכי התלמידים במתחם המועצה האזורית מבואות החרמון.

חזוננו המקצועי מנחה אותנו :

אנו רואים את התלמיד כבוגר עצמאי ואוטונומי, בעל איכות חיים, המסוגל להביע דעות, רצונות ורגשות, כל תלמיד בהתאם ליכולותיו.

מטרת ביה"ס היא להקנות לתלמידים איכות חיים הכוללת רווחה רגשית ופיזית, עצמאות מירבית בתפקודי היומיום תוך שימת דגש על טיפוח אוטונומיה, תקשורת בין אישית חברתית, הכנה להשתלבות בקהילה, העשרת מגוון ההתנסויות בשעות הפנאי והרגלי עבודה בסיסיים, כל זאת תוך שמירה מירבית על כבודם, כל תלמיד בהתאם ליכולותיו.

אנו נגשים את מטרות ביה"ס תוך הקפדה על אמונה ביכולתו של התלמיד, טיפוח האוטונומיה שלו ובדרך של עבודת צוות ומשפחתיות, הקפדה על מקצועיות, קשר עם משפחת התלמיד והקהילה ומתן כבוד לכל באי בית הספר.

ביה"ס מתנהל ברוח רב תרבותית, תלמידיו ואנשי הצוות שלו מגיעים מקשת רחבה של דתות, מגזרים ותרבויות, מ-23 רשויות מכל רחבי הגליל והגולן.

אנו שואפים לשיתוף פעולה עם ההורים במטרה לקדם את התלמיד ואת צרכי בית הספר.

ביה"ס מעודד את הקשר עם הקהילה ומגיעים אליו באופן קבוע מתנדבים, תלמידים במסגרת פרויקט מחויבות אישית, עמותות ומפעלים המסייעים לביה"ס בהתאם לצרכים המשתנים ומתקיים קשר הדוק עם המועצה האזורית מבואות החרמון.

תכניות הליבה של משרד החינוך באות לידי ביטוי בכל הפעילויות המתקיימות בביה"ס, בהתאמה לרמות התפקוד השונות של התלמידים. התכניות מקדמות ידע, מיומנויות נורמות וערכים.

התחומים הנלמדים בביה"ס:

איכות חיים- ל"ב 21:

  • טיפול עצמי: הקניית מיומנויות מחיי היום יום, תוך שימת דגש על טיפוח האוטונומיה.
  • קשר בין אישי חברתי: יחסי גומלין, נורמות וערכים חברתיים, תקשורת הולמת.
  • בית ומשפחה: ניקיון, הכנת ארוחות, עריכת שולחן, לוח זמנים יומי, כביסה ועוד.
  • שימוש במשאבים קהילתיים: קשר עם הקהילה.
  • אורח חיים בריא: ביה"ס מקדם בריאות ומושם דגש רב על שמירה על אורח חיים בריא, פעילות גופנית, תזונה נכונה בשיתוף התלמידים ההורים והצוות.
  • זה"ב : עידוד, לימוד והכשרת התלמידים בתחומי ידע עדכני ורלוונטי בנושאי בטיחות בדרכים, נגישות ואורח חיים בטוח ומתן כלים להבנת כללי התנהגות זהירה ובטוחה.
  • עולם העבודה: הקניית מושגים בסיסיים, מיומנויות וכישורים תוך אישיים ובין אישיים הקשורים לעולם העבודה והתנסות בעבודה בתוך ביה"ס.
  • פנאי: הקניה, התנסות והעשרת מגוון תחומי העניין להעסקה עצמית בשעות הפנאי.
  • חינוך מיני חברתי: הבנת התהליכים הטבעיים אותם עוברים התלמידים בשלבים ההתפתחותיים השונים, במטרה לחזק את יכולותיהם להגן על עצמם ולהימנע ממצבי סיכון, תוך התחשבות ברקע התרבותי והחברתי ממנו מגיע כל תלמיד.
  • סנגור עצמי: לכל תלמיד הזכות לביטוי עצמי, לבחירה, להצגת העדפותיו ולעמידה על מימוש זכויותיו.

תקשורת בשילוב החינוך הלשוני:

  • ביסוס, פיתוח והקניית מיומנויות תקשורתיות וחברתיות תוך שימוש בהפקות קוליות ודיבור, בשילוב תת"ח ואביזרי עזר מותאמים על פי הצורך.
  • פעילות בשפה הערבית לתלמידים ששפת אמם ערבית הכוללת: לימוד השפה הערבית וליווי ותרגום לערבית של פעילויות כיתתיות ובית ספריות.

תקשוב וטכנולוגיה מסייעת:

  • הנגשת הלמידה, התקשורת והפנאי באמצעים טכנולוגיים כגון: מחשבים (כולל מחשבי לוח) ואביזרי עזר מותאמים (פלטים קוליים, מחשבי תקשורת, מתגים, מערכת מיקוד מבט, עכברים מותאמים וכד').
  • רכישת מיומנויות, נורמות וערכים בסיסיים בשימוש במחשב ובאינטרנט.

פעילות גופנית:

  • הכוללת ספורט טיפולי, פיזיותרפיה, פעילות בבריכת השחייה( באם ניתן) ופעילות בסביבה הקרובה לבית הספר, הנותנת מענה לצרכיהם הגופניים והנפשיים של התלמידים, מאפשרת התנסות במרחב ופעילות חווייתית. כחלק מהפעילות הגופנית, אנו משלבים חשיפה לתחום הזה"ב והתנסויות במרחב, תוך שימוש בסמלים מוסכמים  ושמירה על כללי זהירות.

מדעים:

  • גינון טיפולי- הכולל עבודה במרחבים הסמוכים לבית הספר, גידול צמחי    תבלין וגינת ירק.
  • טיפול בבעלי חיים- המאפשר לתלמידים מפגש רב חושי עם בע"ח ומשלב    טיפול, התבוננות ולמידה (מתקיים במסגרת חוגי בע"ח וכלבים).

אזרחות:

  • חיזוק תחושת המעורבות והשייכות, האחריות והמחויבות של כל תלמיד לגבי סביבתו הפיזית והאנושית הכוללת את היחיד, המשפחה, הבית, הכתה,     ביה"ס, הקהילה והמדינה.
  • תכנית טיולים מותאמת להכרת הסביבה בשיתוף רשות הטבע והגנים, תוך שימוש במערך היסעים מותאם והתייחסות לכללי בטיחות וזהירות.

אמנות:

  • פעילות במוסיקה הכוללת: טיפול רגשי באמצעות מוסיקה ותנועה ופעילות מוסיקלית כיתתית ובית ספרית, תוך שימוש באביזרים וכלי נגינה שונים.
  • התנסות ביצירה הכוללת: טיפול רגשי באמצעות שימוש במגוון חומרים שונים, התנסות בחומרים ובמרקמים שונים בכיתות בהתאם לנושאים הנלמדים בכיתה ועבודה בחומרים ממוחזרים.

מורשת ומסורת:

  • בנוסף לחגיגת החגים העיקריים של הדתות השונות, מושם דגש על הקניה של הסמלים, המנהגים והערכים החברתיים והדתיים הייחודיים לדתות הרלבנטיות לתלמידי ביה"ס.​​​​​​​

חינוך מתמטי:

  • שימוש במושגים מתמטיים כמו מושגי המספר, מושגי מרחב וזמן ומושגים כמותיים בפעילויות היומיומיות הנעשות בביה"ס.

​​​​​​​חושים ותחושות:

  • עירנות חושית: למידה באפיקים תחושתיים שונים המגבירה את איכות הלמידה  והופכת אותה לחווייתית ומשמעותית לטווח הארוך.
  • פעילות בחושך ללקויי ראיה הכוללת עבודה בכיתות ובחדר חושך, במטרה לגרות את שרידי הראיה ולנצלם בצורה מיטבית.
  • עבודה בערכות סנוזלן ניידות - לגרייה רב חושית. האווירת מסייעת בוויסות החושים של התלמיד ומאפשרת מפגש משמעותי בינו לבין המטפל.

​​​​​​​מקצועות הבריאות:

  • צוות מקצועות הבריאות עובד בגישה חינוכית טיפולית על פי המודל האקולוגי- הטיפול נעשה בסביבה הטבעית של התלמיד, תוך הדגמה והדרכה לצוות הכתה ובסביבות נבחרות אחרות, בהתאם למטרות ויעדי הטיפול.
  • הוא כולל: תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וטיפולים רגשיים במוסיקה ואמנות.​​​​​​​

​​​​​​​התחום הייעוצי:

  • עבודה רב מערכתית המתייחסת לרווחתם הנפשית של כל באי ביה"ס תוך קיום שיח משמעותי ושיתוף פעולה בין כל הגורמים למען מיטביות התלמיד ומשפחתו.